Kontakt
Mail: info@dalexs.se
Telefon: 0725588362
För adress, fakturainformation eller övrig information om DALEXS vänligen kontakta oss via mail.
DALEXS är ett momsregistrerat enskilt bolag.
Alla kan köra Roadbook! Vi har haft många nybörjare på våra turer och garanterat är att dom kommer hem med fina minnen!
Roadbook är ett kul och aktivt sätt att navigera oavsett fart och hoj!
Du vet sällan vart du är när du åker roadbook men du vet vart du är påväg. Att navigera med roadbook är en rolig utmaning!
En roadbooken är ett dokument som beskriver hur du ska navigera och varje rad med instruktioner kallas för en not. Du navigerar själv, pausar för kaffe när det passar och slår följe med andra om det passar. Du bestämmer!
Åk till en träff! Du kommer komma hem med nya erfarenheter och minnen!
Två saker behövs för att köra roadbook.
Justerbar trippmätare används för att justera så trippmätaren stämmer med roadbooken i händelse av att du kör fel. Om man åker med mobil eller tablet så har apparna denna funktionen.
Du behöver se roadbooken och det finns två metoder för att läsa en roadbook, antingen digitalt på en telefon/tablet eller på papper i en roadbookhållare.
Det finns mängder med utrustning för att åka roadbook men det enda som behövs för att prova är en mobiltelefon.
Digitalt är perfekt för att prova-på roadbook och allt du behöver är en app i din mobiltelefon eller tablet som du har monterad på styret. En stor skärm underlättar för att läsa detaljerna i roadbooken även om det fungerar med mobiltelefon.
Oftast används volymknapparna för att justera trippmätaren och roadbooken scrollas fram med fingret på skärmen.
Enheten behöver ha kontinuerlig laddning då appen använder GPS och för att ha hög kontrast på skärmen så den syns bra.
En bra uppgradering om man kör digitalt är att skaffa en extern controller för att scrolla roadbooken med. Du kan läsa mer om detta längre ner på sidan.
Fördelen med digitalt är att det är lätt att komma igång och utrustningen har flera användningsområden.
Nackdelen är funktionen i regn som kan vara utmanande för laddning och för att scrolla på skärmen.
Appar för roadbook har dom två funktionerna som behövs, dvs att kunna scrolla roadbooken och en justerbar trippmätare.
Vi rekommenderar att du sätter inställningarna så du enbart ser den viktigaste informationen. Det är oftast bättre att ha en stor trippmätare än flera små datafält för att se informationen lättare.
Sök på Roadbook bland appar så hittar du säkert Rally Navigator, Rally Roadbook Reader eller Piste.
För oss har Piste blivit en favorit, men det är en smaksak.
Vid våra event kör vi med appen RBR RoadbookRally och för den har vi en separat instruktion vi delar med dig som anmäler sig till våra event.
För att scrolla(rulla) fram den digitala roadbooken och justera trippmätaren efterhand som du kör underlättar det med en extern controller. En controller kan även användas för att zooma karta in/ut, hantera Gopro, musik osv.
En controller kommunicerar med din enhet via Bluetooth.
Remotek har vi valt att köra med sedan 2023 och vi kan efter hårt testande rekommendera dessa.
Controller från Remotek där du även har 10% rabatt med koden Dalexs.
För att köra roadbook med papper ”som man gjorde förr” så printar man ut roadbooken(i färg) och tejpar ihop arken till en lång rulle som man sedan rullar in i sin roadbookhållare.
En roadbookhållare kan byggas av en gammal lunchlåda och behöver inte kosta mer än 50kr men om man köper en ny får man räkna med +5000kr.
En roadbookhållare har två rullar invändigt för pappersremsan och två hjul på utsidan så du kan rulla fram pappret efterhand som du kör. Det finns elektriska versioner som styrs från en knapp på styret och en elmotor drar fram pappret.
Om man kör med papper behövs en extern trippmätare då roadbookhållaren enbart är för att läsa roadbooken och rulla fram pappret.
Fördel med papper är att det är mer driftsäkert och det går att bygga en låda billigt själv.
Nackdelen är priset på ny utrustning och att man behöver printa, klippa och tejpa inför varje körning samt att an extern trippmätare behövs.
Roadbook med pappersrulle är mer för den som har tävlingsambitioner eller den riktiga entusiasten och inget en nybörjare behöver köpa. Om du kikar på F2R så har Dalexs en rabattkod. Kontakta oss för att ta del av koden.
Det går att använda en mobiltelefon som trippmätare när man åker med pappersroadbook. Appar med justerbara trippmätare är F2R för android och Rally Blitz för iPhone.
En extern trippmätare speciellt för roadbook mäter antingen från en sensor på framhjulet eller via GPS. Båda versionerna har sina fördelar/nackdelar. Externa trippmätare kan användas för flera funktioner och manövreras oftast från en knappsats monterad vid handtagen på styret. Tillverkare av externa trippmätare är Ico och Imo.
Fördel med app i mobiltelefon är att den är gratis, men nackdelen är utmaningar med driftsäkerheten i regn.
Fördel med extern trippmätare är att dom är tydliga och funktionen med knappar från styret. Nackdelen är priset och att dom kräver lite mer jobb för att monteras snyggt.
Det kan uppfattas krångligt men det löser sig direkt och du kommer förstå konceptet efter ett par noter!
På första sidan i roadbooken står det hur lång rutten är, hur långt det är mellan tankställen och information om rutten som kan vara bra att veta. Lägg denna information på minnet eller fota av den för när du är ute på turen kommer denna informationen inte vara lika lättåtkomlig eftersom du scrollat långt in i dokumentet.
När du står på startplatsen nollställer du trippmätaren så den visar samma distans som noten i roadbooken.
Dom större siffrorna i noten anger distansen till noten från starten och dom mindre siffrorna anger hur långt det är mellan respektive not. Det är dom stora siffrorna som används för att navigera.
Stor väg är i fetare text och liten väg/traktorväg är ofta streckad men varje roadbook-skapare har sitt sätt att skriva så det kan skilja i stil hur det skrivs.
Grundregeln är att alltid följa huvudvägen på väg mot noten, så kommer du till rondeller eller korsningar fortsätter du rakt tills det att du når distansen för noten som då beskriver hur du ska fortsätta färden.
Utropstecken i noten betyder fara och finns en enkla !, dubbla !! eller trippla !!!. Respektera dessa för din egna säkerhets skull. Trippla utroptecken är den största risken och enkla betyder att du behöver vara uppmärksam.
Fältet till höger i noterna är för eventuell extra information och kan innehålla varningar, fartbegränsningar, vägskyltar som bekräftar att du är på rätt plats.
I högra kolumnens rutor kan det även finnas en kompasskurs(gul) och koordinater. Kompasskursen är den vinkel som rutten har från platsen där nålen sitter i bilden i mittenkolumnen. Detta är inget du som nybörjare vid roadbook på väg behöver kunna. Koordinaterna längst ner till höger är platsen där noten är och dessa finns inte alltid med men kan vara användbara om man är helt vilse.
Så här kan en förstasida se ut med data om distanser, noter och den längst sträckan utan tankmöjlighet samt en löptext med information.
Här ser du ett exempel på en roadbook som startar utanför Tempo i Los.
Alla kör fel ibland så det är inget att skämmas för!
Om du märker att du kört fel så vänder du och kör tillbaks till tidigare not där du var säker på att du var rätt. Där justerar du så trippmätaren stämmer med noten innan du fortsätter på rätt väg.
Tänk på att fler kan ha kört fel och att det alltid finns risk för möten så håll dig på din sidan vägen och ta det lugnt.
Glöm alla ord här, detta är lätt i praktiken och du klarar det!
Det enda du behöver är en mobiltelefon med en gratisapp och sen är det bara att åka till första roadbookträffen. Allt annat löser sig och efter detta vet du mer om hur du vill forma den setup som passar dig bäst.
Välkommen in i en ny värld!
Anders & Rebecca
Anders startade DALEXS 2021 efter att ha haft en dröm om att guida resor och få människor att utvecklas och dela upplevelser med likasinnade.
DALEXS har sin bas i Mora även om Anders är uppväxt på Västkusten. Utöver hojåkningen är det friluftsliv, fiske och enduro som är dom stora intressena.
Rebecca är inte är rädd för nya aktiviteter och utmaningar. Med uppväxten på en gård i Insjön är Rebecca van att fixa det mesta. Ofta är det Rebecca som tar tät på DALEXS turer.
Utöver adventureåkningen är det enduro, friluftsliv och sportfiske som tar upp den mesta fritiden.
Mail: info@dalexs.se
Telefon: 0725588362
För adress, fakturainformation eller övrig information om DALEXS vänligen kontakta oss via mail.
DALEXS är ett momsregistrerat enskilt bolag.
This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.